single

Proste sposoby na poprawę metabolizmu

Nie mamy wpływu ani na nasz wiek i płeć, ani na uwarunkowania genetyczne, jeśli jednak chcemy poprawić nasz metabolizm możemy mieć pewność, że wcale nie stoimy na straconej pozycji. Pewne obszary znajdują się w zasięgu naszej kontroli, a my jesteśmy w stanie doskonale nad nimi panować. Oczywiście, nim to nastąpi, musimy uświadomić sobie, czym właściwie jest metabolizm. Najczęściej jest on opisywany jako całokształt reakcji chemicznych oraz przemian energii, jakie są z nimi związane. Wspomniane reakcje zachodzą w żywych komórkach, a metabolizm określa zużycie energii, jaka przydaje się do wykonywania codziennych czynności. Badania naukowe potwierdzają, że metabolizm jest uzależniony od płci, a co za tym idzie – mężczyźni spalają więcej kalorii niż kobiety i to nawet wtedy, gdy odpoczywają.

Najczęściej metabolizm zmienia się wraz z wiekiem spowalniając, gdy przekraczamy czterdziesty rok życia. Ponownie zresztą, zmiany te dotykają kobiet w stopniu znacznie większym niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn, choć i oni spalają mniej kalorii niż miało to miejsce za młodu. Nic zatem dziwnego, że coraz częściej zastanawiamy się nad tym, jak nieco oszukać organizm i zwiększyć naszą szansę na zgrabną sylwetkę nawet pomimo upływu lat. Naczelna zasada dotycząca poprawy przemiany materii nie każdemu się spodoba, mówi bowiem o tym, aby nie wychodzić z domu bez śniadania. To właśnie ono, z punktu widzenia metabolizmu, jest określane jako najważniejszy posiłek jaki spożywa się w ciągu dnia, już z samego rana pobudza bowiem procesy spalania. Nie można zapominać tu o złotej zasadzie mówiącej o tym, że śniadanie powinno zostać przez nas zjedzone około godziny po wstaniu z łóżka.

sok z cytryny

Nie tylko śniadania mogą jednak przyczynić się do poprawy metabolizmu, warto więc pamiętać o sprawdzonym zaleceniu mówiącym o tym, że już po wstaniu z łózka wskazane jest sięgnięcie po szklankę wody, najlepiej z dodatkiem soku z cytryny. To właśnie woda jest uważana za niezbędną do tego, aby procesy metaboliczne przebiegały prawidłowo, nie bez znaczenia wydaje się zaś i to, że jest ona niezawodna, gdy pojawia się konieczność wypłukania z naszego ciała toksyn, jakie się w nim zgromadziło. Przyjmuje się, że powinno się pić przynajmniej dwa litry wody dziennie. Nie wolno nam też zapominać o korzyściach, jakie pociągają za sobą regularne ćwiczenia. Nie muszą być one zresztą wcale wyszukane, warto więc pomyśleć choćby o codziennych spacerach oraz o chodzeniu po schodach, choć można byłoby w tym celu wykorzystać niezawodną windę.

Ćwiczenia pomagają też w przyroście tkanki mięśniowej, ta zaś jest w stanie spalać nawet pięć razy więcej kalorii niż tkanka tłuszczowa. Oczywiście, jeśli chcemy zwiększać wysiłek fizyczny, nie ma w tym nic złego, powinno to jednak następować stopniowo i z uwzględnieniem naszej aktualnej kondycji. Samo odchudzanie z wykorzystaniem diety, również powinno mieć umiarkowane tempo, a co za tym idzie – nie powinniśmy tracić więcej niż kilograma tygodniowo. Dzięki temu tempo naszego metabolizmu będzie utrzymywało się na zadawalającym nas poziomie, a jednocześnie nie będzie dochodziło do jego wahania. Takie umiarkowane odchudzanie jest też najlepszą drogą do tego, aby nasza waga się utrzymywała. Oczywiście, kuszą diety zdecydowanie bardziej restrykcyjne, stosując je mamy bowiem pewność, że waga będzie nam spadać znacznie szybciej. Niestety, prowadzą one do spadku podstawowej przemiany materii, a co za tym idzie – wiążą się też z dużym ryzykiem efektu jo-jo. Nie można też zapominać o tym, że nasze hormony nie lubią, gdy śpimy krótko, zaburzenia snu prowadzą więc do rozregulowania apetytu.